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  Air-Canada-Piloten rebellieren gegen 787-Kauf

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Autor Thema:   Air-Canada-Piloten rebellieren gegen 787-Kauf
Dirk112
Experienced Board Captain
erstellt am: 06-20-2005 01:25 AM     Sehen Sie sich das Profil von Dirk112 an!     Editieren oder löschen Sie diesen Beitrag! Reply w/Quote
Air-Canada-Piloten rebellieren gegen 787-Kauf

Der US-Flugzeugkonzern Boeing muss bei seinem Prestigemodell 787 einen Rückschlag hinnehmen. Piloten der Fluggesellschaft Air Canada blockieren den Kauf der Maschinen. Der Auftrag hatte ein Volumen von mehreren Milliarden Dollar.

Montreal - Nach gescheiterten Tarifverhandlungen mit seinen Piloten hat Air Canada den Auftrag in Höhe von rund sechs Milliarden Dollar an Boeing zurückgezogen. Der Vertrag über 32 Langstreckenflugzeuge sieht neben der Bestellung der 787 "Dreamliner" auch den Kauf von Flugzeugen des Typs 777 vor.

Die im Berufsverband APAC organisierten Piloten hatten zuvor Änderungen ihrer Arbeitsbedingungen im Zusammenhang mit dem Kauf der Maschinen endgültig abgelehnt. Vertragsstrafen muss Air Canada nach eigener Aussage wegen einer mit dem Flugzeugbauer vereinbarten Ausstiegsklausel nicht fürchten.

"Der kritische Punkt war die Bestellung der 787 für 2010 und die Zeit danach, um die Maschinen vom Typ Boeing 767 abzulösen. Zu einem späteren Zeitpunkt werden wir das Geschäft erneut ansprechen", erklärte Air Canada. Boeing äußerte sich enttäuscht. "Wir haben eine große Nachfrage nach den Maschinen und werden die Maschine an anderer Stelle verkaufen", hieß es.

Erst im April hatte Air Canada im Rahmen einer Flottenmodernisierung 18 Maschinen des Typs 777 und 14 des Typs 787 bestellt. Hinzu kamen Kaufoptionen für 18 weitere 777-Maschinen und 46 zusätzliche "Dreamliner". Besonders für den Boeing-Konkurrenten Airbus war der Abschluss bitter. Air Canada unterhält eine der weltweit größten Airbus-Flotten und nun sah es so aus, als ob die Gesellschaft auf Boeing umsatteln würde. Ob Airbus nun zum Zuge kommt, blieb zunächst unklar. Air Canada erwähnte die Europäer jedenfalls mit keinem Wort.

Mäxchen
Experienced Board Captain
erstellt am: 06-20-2005 01:43 AM     Sehen Sie sich das Profil von Mäxchen an!     Editieren oder löschen Sie diesen Beitrag! Reply w/Quote
Genauere Hintergründe bekannt?

Schlecht vorstellbar, dass das direkt mit dem Flieger zu tun hat, wer blockiert schon einen bestimmten Typ? Hauptsache neu, modern und groß genug, oder?

Hat doch bestimmt mit den Tarifbedingungen zu tun, also bei neuem Typ evtl. schlechtere Bedingungen oder gar neue Verhandlungen.

Aber ich spekuliere... Weiß jemand mehr?

Dirk112
Experienced Board Captain
erstellt am: 06-20-2005 03:48 AM     Sehen Sie sich das Profil von Dirk112 an!     Editieren oder löschen Sie diesen Beitrag! Reply w/Quote
Air Canada cancels jets
US$6B.1 Boeing order: Pilots vote against changes in labour deal with airline

Chris Sorensen
Financial Post
Air Canada's powerful pilots union has quashed the airline's plan to purchase 32 new, long-range Boeing aircraft in a deal that was estimated to be worth as much as US$6.1-billion.

The country's largest airline said it has notified Boeing Co. that it is cancelling its order for the new jets, which include 14 of Boeing's vaunted 787 "Dreamliners" and 18 Boeing 777s. The notification came because members of the Air Canada Pilots Association (ACPA) last week voted against ratifying a tentative labour pact that was to cover the operation of the state-of-the-art jets.

"We are naturally disappointed at having to cancel the widebody aircraft order," Montie Brewer, Air Canada chief executive, said in a statement released late Saturday. "But these aircraft can only be brought into our fleet on a predetermined economic basis."

Air Canada's long-range jet order, announced in late April, was intended to replace the carrier's ageing fleet of Boeing 767 wide-body jets and bolster its new business plan, which increasingly focuses on long-haul, point-to-point international flying. The purchase, which included options to buy up to 64 more jets, was contingent on a labour deal since it covered pay rates and working conditions related to the operation of the new aircraft.

A source in the pilots union said yesterday the tentative agreement was endorsed by union leaders because "it was the best we could get," but was ultimately turned down because members were angered by the tone of the negotiations. The source said pilots viewed the talks as an attempt by management to wring more concessions from employees after they contributed $1-billion in labour savings during Air Canada's restructuring last year.

He also said the pilots were angered by remarks made last week in New York by Robert Milton, chief executive of Air Canada parent ACE Aviation Holdings Inc. In a move some interpreted as a negotiating tactic to put pressure on the pilots, Mr. Milton told an investment conference the Boeing deal could be scrapped if the company was unsuccessful in reaching a deal with the union.

Although Air Canada would not specify the details of the failed labour deal over the planes, which was recommended by ACPA's leadership, an internal letter sent to the pilots by Rob Reid, the airline's senior vice-president of operations, suggested that lingering frustration among pilots over long-standing seniority issues may have also played a role in determining the vote.

"Through the ratification process, many pilots expressed their support for Air Canada acquiring these aircraft, but also conveyed concerns over pilot seniority issues which have been the subject of considerable negotiations, arbitration and Canada Industrial Relations Board deliberation," Mr. Reid wrote.

"There are clearly seniority issues to be resolved to the satisfaction of our entire pilot group and we will continue to support ACPA as they strive to achieve that outcome."

The pilot seniority question at Air Canada had its origins with the merger of Air Canada and the former Canadian Airlines. Among the merger's stickiest questions was how to combine the two pilot groups. Each maintained its own seniority list to determine which of its members were permitted to fly the biggest and, generally, highest-paying aircraft.

Woanders habe ich noch diese Aussage gefunden:
Air Canada, the country's largest carrier, must amend its contract with the pilots to take the new aircraft into account. The contract, which expires in 2009, links pilot wages to the size, speed, weight and revenue potential of the plane they fly, union President Kent Wilson said.

Und das hier auch noch dazu:
Press Release Source: AIR CANADA

Air Canada Notifies Boeing of Aircraft Order Cancellation Following Results of Pilot Vote
Saturday June 18, 10:25 pm ET

MONTREAL, June 18 /PRNewswire-FirstCall/ - Air Canada said today that it has been informed by the Air Canada Pilots Association (ACPA) that the tentative agreement on costs and other issues relating to the Boeing order has been rejected by the union membership. ACPA leadership had recommended ratification of the tentative agreement which had been negotiated with the assistance of Mediator Mr. M.G. Mitchnik. The Company accepts the pilots' decision and has notified Boeing of the order cancellation.

The agreement with Boeing announced April 25 was subject to the successful completion of certain conditions including the negotiation of satisfactory terms by the airline with its pilots. The order is subject to cancellation without penalty.

"We are naturally disappointed at having to cancel the wide body aircraft order but these aircraft can only be brought into our fleet on a pre- determined economic basis. Despite best efforts on the part of ACPA, the agreement has been rejected," said Montie Brewer, President and CEO of Air Canada. "Following a successful restructuring, Air Canada has been transformed into a viable carrier. We cannot lose sight of the effort it took to get to where the airline is today and while the cancellation of this aircraft order will be disappointing to our employee group at large, including many of our pilots, it is the right decision given the circumstances.

"The cancellation of the order is not material to our business plan over the next few years. There is no longer a requirement for a cash outlay to secure the order and we will seek to find alternative aircraft (of types covered by the current collective agreement) in the used market for the three 777-300ER aircraft contemplated for 2006 delivery under this order (two for Q2/06 and a third during Q4/06). We will adjust our plans and it is anticipated that the company will continue to grow on an unaltered basis. The critical component of the Boeing order were the 787 aircraft scheduled for delivery in 2010 and beyond to replace our Boeing 767 fleet. In time we will re-address this requirement.

"I thank ACPA's leadership for their efforts to secure an agreement which would have allowed us to go forward with ordering new aircraft at this time. It is naturally my hope that in time we will find ways to bring new aircraft into the fleet in a manner acceptable to the company and our pilots," said Mr. Brewer.

The agreement with Boeing included firm orders for 18 Boeing 777s, plus purchase rights for 18 more, in a mix of the 777 family's newest models: the 777-300ER, the 777-200LR Worldliner , and the newly announced 777 Freighter. Air Canada's 777 deliveries were scheduled to begin next year with the arrival of three 777-300ERs in 2006. The renewal plan also included firm orders for 14 Boeing 787 Dreamliners, scheduled for delivery in 2010.

Montreal-based Air Canada provides scheduled and charter air transportation for passengers and cargo to more than 150 destinations on five continents. Canada's flag carrier is the 14th largest commercial airline in the world and serves more than 29 million customers annually.

Air Canada is a founding member of Star Alliance providing the world's most comprehensive air transportation network.

The statements made in this release concerning the Company's future prospects are forward-looking statements that involve risks and uncertainties, which may prevent expected future results from being achieved. For those statements, we claim the protection of the safe harbour for forward-looking statements contained in the securities laws. The Company cautions that actual future performance could be affected by a number of factors, including regulatory change and competitive factors, many of which are beyond the Company's control. Therefore, future events and results may vary substantially from what the Company currently foresees. Additional information identifying risks and uncertainties is contained in the Company's 2004 Management's Discussion and Analysis (MD&A) and in other filings with securities commissions in Canada and the United States.

Dr. Feelgood
Experienced Board Captain
erstellt am: 06-20-2005 09:48 AM     Sehen Sie sich das Profil von Dr. Feelgood an!     Editieren oder löschen Sie diesen Beitrag! Reply w/Quote
...hätte gerne die langen Gesichter der Manager gesehen...all die Provisionen gehen nun durch den Schornstein, die netten " meetings im whirlpool" umsonst, der Plan vom Zweithaus an der Copacabana - ade!!
Well done - ACPA...wünschte mir, das es hier in old Germany auch so eine starke 'pilots union' gibt...da ist des Vaters Wunsch wohl der Gedanke...

Rgds Dr. Feelgood

LUPO
Experienced Board Captain
erstellt am: 06-27-2005 12:14 PM     Sehen Sie sich das Profil von LUPO an!     Editieren oder löschen Sie diesen Beitrag! Reply w/Quote
Keine Airline cancelled eine Flugzeugbestellung wg. Pilotengehälter. Das ist das mittlerweile übliche Managementgeschwafel, welches die üblichen Verdächtigen - die Piloten - für ihre eigene Ratlosigkeit und Unfähigkeit in Haftung nimmt. Schaut doch mal in Eure eigene Company und die Begründungen, die da so umhergehen.

flyfisher
Experienced Board Captain
erstellt am: 06-27-2005 12:47 PM     Sehen Sie sich das Profil von flyfisher an!     Editieren oder löschen Sie diesen Beitrag! Reply w/Quote
Stimmt LUPO!

Bei einem Anteil von 3-5% der Kosten für einen Flug, scheitert das ganze NICHT an den Pilotengehältern.
Mit dem billigen Trick wollte Air Canada noch ein wenig an den Arbeitsbedingungen "optimieren". Das wissen die Kollegen auch und haben den Bluff erkannt.

Jede Aktion der Führung ist nur noch "Gesichtswahrung" -leider nicht mal ein schlechter Witz...

Wenn sich die 787 rechnet - kommt sie - egal mit welchen Piloten!

megatop
Experienced Board Captain
erstellt am: 06-27-2005 10:03 PM     Sehen Sie sich das Profil von megatop an!     Editieren oder löschen Sie diesen Beitrag! Reply w/Quote
quote:


[b]The contract, which expires in 2009, links pilot wages to the size, speed, weight and revenue potential of the plane they fly, union President Kent Wilson said.

[/B]

AHA! Wusst ichs doch-size matters...

Mäxchen
Experienced Board Captain
erstellt am: 06-28-2005 07:15 AM     Sehen Sie sich das Profil von Mäxchen an!     Editieren oder löschen Sie diesen Beitrag! Reply w/Quote
Also hätte ich das gewusst, dass Piloten nach Menge der (verkauften) Plätze oder der geflogenen Fracht bezahlt werden können, so hätte ich in Indonesien angefangen. Wenn man dort mit einem Bus fahren will, dann muss man als Pax halt so lange warten, bis er voll ist. Vorher wird einfach nicht gefahren.

Ich finde das durchaus 'ne nette Idee. Erst mal alle Plätze im Flieger verkaufen, dann erst fliegen und dann nach verkaufter Sitzanzahl per Provision beteiligt werden.

Auslastung nahe 100% (die Busse in Indonesien wohl eher bei 120% ), Provision auch ganz oben. Jetzt muss ich erst noch den nötigen Betrieb in einem anderen Ländchen dazu finden...

Unhold würde wahrscheinlich nur so fliegen, wenn es die Paxe mitmachen täten würden

Alle Zeiten sind rein zufällig

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